ПОЛОЖЕННЯ про запобігання та протидію насильству і булінгу (цькуванню) в Конотопському Центрі дитячо-юнацької творчості Конотопської міської ради Сумської області

1. Загальні положення

1.1.  Положення про запобігання та протидію булінгу в комунальному заклад Конотопський Центр дитячо-юнацької творчості Конотопської міської ради Сумської області (далі Положення) розроблено відповідно до Закону України «Про освіту», Закону України «Про охорону дитинства», Закону України «Про запобігання та протидію домашньому насильству», Постанови КМУ № 658 від 04.06.2025 «Про затвердження Типової програми унеможливлення насильства та жорстокого поводження з дітьми» та інших нормативно-правових актів України та визначає порядок створення освітнього середовища, вільного від будь-яких форм насильства та дискримінації і механізм реагування на випадки булінгу (цькування) в Конотопському Центрі дитячо-юнацької творчості Конотопської міської ради Сумської області  (далі Заклад).

1.2. Метою Положення є створення безпечного освітнього середовища, в Закладі що унеможливлює прояви фізичного, психологічного, сексуального та економічного насильства, а також будь-які прояви жорстокого поводження з дітьми; захист психологічного здоров’я і соціального     благополуччя всіх   учасників освітнього процесу.

1.3. Терміни, використані в цьому Положенні, вживаються в таких значеннях:

– кривдник (булер) – учасник освітнього процесу, в тому числі малолітня чи неповнолітня особа, яка вчиняє булінг (цькування) щодо іншого учасника освітнього процесу;

– потерпілий (жертва булінгу) – учасник освітнього процесу, в тому числі малолітня чи неповнолітня особа, щодо якої було вчинено булінг (цькування);

– спостерігачі – свідки та (або) безпосередні очевидці випадку булінгу  (цькування);

– сторони булінгу (цькування) – безпосередні учасники випадку: кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності).

Інші терміни вживаються у значеннях, наведених у Законах України «Про освіту», «Про соціальні послуги», «Про соціальну роботу з сім’ями, дітьми тамолоддю», «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків»,«Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні».

1.4. Булінг (цькування) – діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.

Типовими ознаками булінгу (цькування) є:

– систематичність (повторюваність) діяння;

– наявність сторін – кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності);

– дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого”;

 

        До булінгу (цькування) у Закладі належать випадки, які відбуваються безпосередньо в приміщенні закладу та на прилеглих територіях (включно з навчальними приміщеннями, приміщеннями для проведення заходів, коридорами, вбиральнею тощо) та (або) за межами закладу під час заходів, передбачених освітньою програмою, планом роботи школи, та інших освітніх заходів, що організовуються за згодою директора Закладу.

Ознаками булінгу (цькування) є систематичне вчинення учасниками освітнього процесу діянь стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, в тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, а саме:

  • умисне позбавлення їжі, одягу, коштів, документів, іншого майна або можливості користуватися ними, перешкоджання в отриманні освітніх послуг, примушування до праці та інші правопорушення економічного характеру;
  • словесні образи, погрози, у тому числі щодо третіх осіб, приниження, переслідування, залякування, інші діяння, спрямовані на обмеження волевиявлення особи;
  • будь-яка форма небажаної вербальної, невербальної чи фізичної поведінки сексуального характеру, зокрема принизливі погляди, жести, образливі рухи тіла, прізвиська, образи, жарти, погрози, поширення образливих чуток;
  • будь-яка форма небажаної фізичної поведінки, зокрема ляпаси, стусани, штовхання, щипання, шмагання, кусання, завдання ударів;
  • інші правопорушення насильницького характеру.

1.5. Суб’єкти реагування здійснюють заходи, спрямовані на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в Закладі згідно із Планом заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню).

1.6. Педагогічні та інші працівники закладу освіти в разі, якщо вони виявляють булінг (цькування), зобов’язані:

 – вжити невідкладних заходів для припинення небезпечного впливу;

 – за потреби надати домедичну допомогу та викликати бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги для надання екстреної медичної допомоги;

– звернутись (за потреби) до територіальних органів (підрозділів) Національної поліції України;

– повідомити директора Закладу та принаймні одного з батьків або інших законних представників малолітньої чи неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу (цькування).

1.7.  Дія Положення є обов’язковим для виконання і  поширюється на усіх осіб пов’язаних з освітньою чи трудовою діяльністю (директора, заступників директора, педагогічних працівників, здобувачів освіти, батьків (інших законних представників), працівників адміністративно-господарської частини) та які можуть безпосередньо взаємодіяти з уразливими особами при виконанні своїх посадових обов’язків.

    1. Подання заяв або повідомлень про випадки булінгу (цькування) взакладі освіти

2.1. Учасники освітнього процесу забовязаняі повідомити про випадок булінгу(цькування), стороною свідком  якого вони стали або підозрюють про його вчиненнястосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовноінших учасників освітнього процесу або про який отримали  достовірну   інформацію, директора Закладу.

2.2. Повідомлення про випадок булінгу (цькування) або підозру щодо його вчинення приймає директор ЦДЮТ

Повідомлення можуть бути в усній та (або) письмовій формі, в тому числі  із застосуванням засобів електронної комунікації.

2.3. Директора в разі отримання заяви або повідомлення про випадок булінгу (цькування)  ініціює скликання засідання комісії з розгляду випадку булінгу(цькування) (далі – Комісія) не пізніше ніж упродовж трьох робочих днів із дня   отримання заяви або повідомлення.

3. СКЛАД ТА ПОРЯДОК РОБОТИ КОМІСІЇ З РОЗГЛЯДУ ВИПАДКІВ БУЛІНГУ (ЦЬКУВАННЯ) ЗАКЛАДУ

3.1. Склад комісії з розгляду випадків булінгу (далі Комісія) затверджується  наказом директор Закладу. Комісія виконує свої обов’язки на постійній основі.

3.2. Комісія складається із голови, заступника голови, секретаря та членів комісії (не менше п’яти осіб).

3.3. До складу Комісії входять: директор, психолог, члени адміністрації педагогічні працівники.

До участі комісії за згодою залучаються батьки або інші законні представники малолітніх або неповнолітніх сторін булінгу (цькування), а також можуть залучатися сторони булінгу (цькування), представники інших суб’єктів реагування на випадки булінгу (цькування).

3.4. Головою Комісії є керівник Закладу.

Голова Комісії організовує її роботу і відповідає за виконання покладених на Комісію завдань, головує на її засіданнях та визначає перелік питань, що підлягають розгляду. Визначає функціональні обов’язки кожного члена Комісії. У разі відсутності голови його обов’язки виконує заступник голови. У разі відсутності голови та заступника голови Комісії обов’язки голови виконує один із членів Комісії, який обирається Комісією за поданням її секретаря. У разі відсутності секретаря Комісії його обов’язки виконує один із членів, який обирається за поданням голови або заступника голови Комісії.

3.5. Секретар Комісії забезпечує підготовку проведення засідань Комісії та матеріалів, що підлягають розгляду на засіданнях Комісії, ведення протоколу засідань Комісії.

3.6. До завдань Комісії належать:

  • збір інформації щодо обставин випадку булінгу (цькування), зокрема пояснень сторін булінгу (цькування), батьків або інших законних представників малолітніх або неповнолітніх сторін булінгу (цькування); відомостей служби у справах дітей та центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді; експертних висновків (за наявності), якщо у результаті вчинення булінгу (цькування) була завдана шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого; інформації, збереженої на технічних засобах чи засобах електронної комунікації (Інтернет, соціальні мережі, повідомлення тощо); іншої інформації, яка має значення для об’єктивного розгляду заяви;
  • розгляд та аналіз зібраних матеріалів щодо обставин випадку булінгу (цькування) та прийняття рішення про наявність/відсутність обставин, що обґрунтовують інформацію, зазначену у заяві.

У разі прийняття рішення комісією про наявність обставин, що обґрунтовують інформацію, зазначену у заяві, до завдань комісії також належать:

  • оцінка потреб сторін булінгу (цькування) в отриманні соціальних та психолого-педагогічних послуг та забезпечення таких послуг, в тому числі із залученням фахівців служби у справах дітей та центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді;
  • визначення причин булінгу (цькування) та необхідних заходів для усунення таких причин;
  • визначення заходів виховного впливу щодо сторін булінгу (цькування) у групі (класі), де стався випадок булінгу (цькування);
  • моніторинг ефективності соціальних та психолого-педагогічних послуг, заходів з усунення причин булінгу (цькування), заходів виховного впливу та корегування (за потреби) відповідних послуг та заходів;
  • надання рекомендацій для педагогічних (науково-педагогічних) працівників Закладу щодо доцільних методів здійснення освітнього процесу та інших заходів з малолітніми чи неповнолітніми сторонами булінгу (цькування), їхніми батьками або іншими законними представниками;
  • надання рекомендацій для батьків або інших законних представників малолітньої чи неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу (цькування).

3.7 Формою роботи Комісії є засідання, які проводяться у разі потреби. Дату, час і місце проведення засідання Комісії визначає її голова.

3.8. Засідання Комісії є правомочним у разі участі в ньому не менш як двох третин її складу.

3.9. Секретар Комісії не пізніше вісімнадцятої години дня, що передує дню засідання Комісії, повідомляє членів Комісії, а також заявника та інших заінтересованих осіб про порядок денний запланованого засідання, дату, час і місце його проведення, а також надає/надсилає членам Комісії та зазначеним особам необхідні матеріали в електронному або паперовому вигляді.

3.10. Рішення з питань, що розглядаються на засіданні Комісії, приймаються шляхом відкритого голосування більшістю голосів від затвердженого складу Комісії. У разі рівного розподілу голосів голос голови Комісії є вирішальним.

3.11. Під час проведення засідання Комісії секретар веде протокол засідання Комісії за формою згідно з додатком 2 до цього Положення, що оформлюється наказом керівника Закладу.

4. Контроль та відповідальність

4.1. Контроль за виконанням цього Положення здійснює керівник закладу.

4.2. Особи, які порушують вимоги Положення, несуть відповідальність згідно з чинним законодавством України.

5. Прикінцеві положення

5.1. Це Положення набирає чинності з дня його затвердження наказом керівника закладу.

5.2. Педагогічні та інші працівники закладу забовязаня дотримуватися норм Положення. Незнання цих норм не є підставою для їх невиконання.

 ДОДАТОК 1

                                                                  Директору

                  Конотопського ЦДЮТ

Поліщук О. А.

________________________________________

    (ПІБ заявника)

________________________________________

          (контактний номер телефону)

Заява

         Прошу провести розслідування за фактом- (ами) випадку-(ів) булінгу(цькування) відносно ___________________________________________________________________

            (прізвище, ім’я постраждалого)

____________________________________________________________________

Далі в заяві необхідно вказати особу або осіб, які вчинили цькування та описати  діяння, які полягають  у психологічному, фізичному чи іншому насильстві над особою і носять системний характер.

_________________                                                     _______________

             (дата)                                                                       (підпис)

ДОДАТОК 2

ПРОТОКОЛ №_____

засідання комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) в  Конотопському ЦДЮТ

«___» _______________ 20___ р. __________________ Час __ год __ хв

Підстава: ______________________________________________________________

                        (від кого і коли надійшло заява або повідомлення про випадок булінгу (цькування)

_________________________________________________________________

                (стислий зміст заяви або повідомлення)
___________________________________________________________

Присутні:

Члени комісії (___ осіб) згідно з Наказом про склад комісії від ___№__

________________________________________________________________________

Інші особи (______ осіб):

________________________________________________________________________

 СЛУХАЛИ:

І. Затвердження Порядку денного засідання

________________________________________________________________________

ІІ. Розгляд питань Порядку денного засідання1

________________________________________________________________________       

ІІІ. Ухвалили рішення про2

потреби сторін булінгу (цькування) в соціальних та психолого-педагогічних послугах

_____________________________________________________________________________

    (опис відповідних послуг та відповідальні за їх надання)заходи для усунення причин булінгу (цькування)

_________________________________

 (опис заходів та відповідальні за їх виконання)

заходи виховного впливу щодо сторін булінгу (цькування)

______________________________________________________________________________

           (опис заходів та відповідальні за їх виконання)

рекомендації для педагогічних (науково-педагогічних) працівників закладу освіти щодо доцільних методів здійснення освітнього процесу та інших заходів з малолітніми чи неповнолітніми сторонами булінгу (цькування), їхніми батьками або іншими законними представниками

______________________________________________________________________________

   (опис рекомендацій і суб’єктів призначення цих рекомендацій)

рекомендації для батьків або інших законних представників малолітньої чи неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу (цькування)

______________________________________________________________________________

Голова комісії                                                                           __________

Секретар                                                                                     ___________

ДОДАТОК 3

Алгоритм дій педагога у випадку виявлення насильства або жорстокого поводження з дитиною

  1. Зафіксувати факт або підозру щодо насильства (вербальні, поведінкові чи фізичні ознаки).
  2. Негайно повідомити керівника закладу.
  3. Забезпечити безпеку та психологічну підтримку дитини (не залишати її наодинці з кривдником).

      4 У разі необхідності – викликати медичну допомогу.

  1. Надати психологічну підтримку дитині та сприяти формуванню індивідуального плану допомоги.
  2. Зберігати конфіденційність інформації, не поширювати відомості серед інших учасників освітнього процесу.
  3. Продовжити супровід дитини відповідно до рекомендацій фахівців.

Вам може бути цікаво...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *